Kort sammanfattning från Social Media klubb Göteborg

Tidigare har jag berättat om lunchen som Steve höll på Social Media klubb i Göteborg. Jag själv kunde tyvärr inte vara med på grund av jobb på annan ort. Jag har nu tittat på filmningen från lunchen och gjort en kort sammanfattning. Hoppas att du tycker att den är intressant och att du kommer på något som du vill jobba med i frågan om öppenhet.

Det öppnare digitala Göteborg

Så här inleddes vår session på social media klubb den 28/3-2014 i Göteborg:

I det nya digitala samhället ger kommunikationen med hjälp av digital information flera olika fördelar. Exempelvis att jag kan hålla kontakt med många fler människor, mitt nätverk blir mycket större än tidigare. Andra fördelar är att alla kan påverka på ett helt annat sätt än tidigare, gräsrotsrörelser blir viktigare och vi kan få kunskap tillgängligt snabbt och lätt. I många andra länder används digital information i andra branscher än vi är vana vid. I England ställer de som har makten krav på öppenhet med hjälp av digital information.

Frågor och svar från lunchen:

Hur kan vi göra Göteborg till ett öppnare samhälle för oss alla med hjälp av digitala tjänster?

Det ska vara lätt att tekniskt koppla upp sig, oavsett vart i staden man befinner sig och vilken mobiloperatör man har. Vad det gäller tjänster ska det finnas information för vardagliga tjänster, t ex resor som fungerar oberoende av vilka transportör man använder sig av, vart kan jag vända mig om barnen gör sig illa, vart kan jag parkera bilen, vilka event är på gång i staden. Tillgänglighetsinformation ska vara lättillgänglig J En grupp diskuterade om att det finns en mängd tjänster men de som finns behöver få ett bättre gränssnitt.

2. Vilka digitala tjänster använder du och vilka saknar du?

Kommunen ska tillgängliggöra information för medborgaren om t ex i vilka gatuarbeten som sker på en viss sträcka, p-förbud, öppna möten, öppna event med möjlighet att kategorisera på olika intressen, insyn i vilken information som de olika myndigheterna själva kan se (t ex mellan sjukhus och sjukhem), information som går att jämföra mellan de olika stadsdelsnämnderna eller betyg. En lösning som diskuterades var ett personligt e-arkiv (uppladdningsbart både för den enskilde individen och för myndigheter). Från regionens sida ska patientjournalen vara tillgänglig digitalt.

3. Ett exempel på en digital tjänst som orsakade individer skada är Lexbase. Finns det fler exempel på när öppenhet skadar individer och samhället?

Ett exempel var de där uppdateringar sker för sent, t ex adressändringar. En grupp sa att detta var något nytt och det kommer att ske en normalisering av vad vi kan och vill göra efter en viss tid av anarki.

4. Hur kan vi påverka de styrande i Göteborg att bli mer öppna med den digitala informationen som finns tillgänglig?

Flera grupper tyckte att politikerna borde självmant vara intresserade av att erbjuda bra tjänster, t ex genom att gå ut och fråga invånarna vilken information de vill ha. En grupp framförde att de styrande skulle tänka ur ett innovativt perspektiv och släppa loss mer data för entreprenörer att göra affärer på. En grupp ville crowdsourca fram en informationspolicy i staden.