Data, information och kunskap

Dessa tre begrepp hänger ihop. En del förklarar de som en pyramid med data längst ner och kunskap överst. Du kan tolka detta som om det behövs ett överflöd av data för att skapa kunskap. En beskrivning som inte jämt och ständigt stämmer och därför är en förenklad bild. Ett annat sätt att se på begreppen är att det finns samband och att dessa består av olika former av mänsklig aktivitet. Aktiviteterna sker på olika nivåer – till exempel har information med kunskap att göra men kunskap innebär även aktiviteter som att tolka och explicit förklara idéer.

Data kan ses som att den inte har någon mening eller värde då det är helt utan kontext och det finns ingen tolkning, data kan vara objektiv fakta som inte är organiserad eller elementära och nedtecknande beskrivningar av händelser eller transaktioner. I detta sammanhang är data det som är minst beskrivet och i tekniska sammanhang finns det mer.

En syn på information är att den är strukturerad kunskap, vilken kan kommuniceras. Dess minsta beståndsdelar är informationselement, vilka har tre komponenter: objektet, dess egenskaper och tidsaspekten som dessa innefattar.  Objektet kommer att innehålla data och vara den fysiska delen av informationselementet. Informationen kan vara antingen strukturerad, semistrukturerad eller ostrukturerad. Strukturerad information karaktäriseras av att den är entydig och explicit till sin struktur och sitt format. För att beskriva strukturen behövs metadata, information om informationen. Uppbyggnaden av strukturerade objekt sker med hjälp av hierarkier. Strukturerad information kan användas till statistik, vilken kan analyseras. Exempel på strukturerad information är informationen som finns i ett Data Warehouse. Kännetecken på semistrukturerad information är: (1) strukturen är oregelbunden, vilket innebär att alla fält inte behöver vara ifyllda, (2) strukturen är implicit och finns därmed inte helt dokumenterad och (3) strukturen är partiell, vilket innebär att det kan finnas fält av typen noteringar. Ostrukturerad information är information vilken behöver tolkning för att bli meningsfull. Exempel på ostrukturerad information är dokument, ljud och video. I olika applikationer kan den ostrukturerade informationen analyseras och på detta vis bli strukturerad information. I organisationer är den övervägande delen av informationen ostrukturerad.

Kunskap är kombinationen av information och mänskliga aspekter som förståelse och förmågor och kunskapen kan förmedla förståelse, erfarenheter och vara en expertishjälp vid problem och aktiviteter.

 

Varför finns dessa definitioner och vad kan vi använda dem till i en organisation? Nästa blogginlägg här på akrodata.se handlar om det!