Boktips – social media i krissituationer

9780415817417_200_social-media-in-disaster-response_haftad

Om du, precis som jag, gillar sociala medier finns det alltid en massa bra att hämta. Dels från nätet själv och dels från böcker med riktiga papperssidor. Nyligen köpte jag en tunn bok av Liza Potts som heter ”Social Media in Disaster Response – How Experience Architects Can Build for Participation”.  Med utgångspunkt från en teoribildning som heter Actor Network Theory och fyra världskända katastrofer, t ex bombningen mot tunnelbanan i London, beskriver hon hur informationsdelning påverkas av olika aktörer. T ex hur vi som människor kan agera för att informationen som hanteras ska vara sann – exemplifieras genom öppna Googledokument som alla kan editera för att skriva vilka som är skadade och döda i en katastrof. Då är det viktigt med informationskvalite för att inte förstöra andra människors liv. I boken finns det också olika exempel på hur kunskap kan hanteras vid en katastrof, genom t ex CNNs hemsidor.

En bok som är mycket intressant för alla som är intresserade av kopplingen mellan data, information och kunskap och hur dessa begrepp kan användas av olika aktörer vid en kris!